Jump to content

Witamina B9 (kwas foliowy) – folacyna - opis


DajanaG
 Share

Recommended Posts

Jest to grupa związków, biorących udział w przemianie aminokwasów i syntezie kwasów
nukleinowych. Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego wzrostu, wpływa na zdrowy wygląd
skóry oraz działa przeciwbólowo.


Źródłem kwasu foliowego są zarówno produkty pochodzenia roślinnego — jak warzywa liściaste
(sałata, szpinak, nać pietruszki, jarmuż), brokuły, owoce cytrusowe, marchew, dynia, melony, morele,
pełne ziarna zbóż, rośliny strączkowe — jak i produkty pochodzenia zwierzęcego: wątroba, mięso,
żółte sery, a także drożdże.


Niedobór tej witaminy może być przyczyną niedokrwistości megaloblastycznej (zaburzone
dojrzewanie erytrocytów). Towarzyszą jej zmiany w błonie śluzowej przewodu pokarmowego.
Niedobór może wywołać zmiany w układzie nerwowym, jest bardzo niebezpieczny dla rozwijającego
się płodu. Inne objawy niedoboru: rany na języku, problemy z dziąsłami, zaburzenia nastroju,
osłabienie, pękanie skóry na stopach i dłoniach, pękanie w kącikach ust, wysoka homocysteina (!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Zapoznaj się z: Terms of Use, Privacy Policy, Guidelines, We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.