Jump to content

Które tłuszcze są zdrowe?


Recommended Posts

thought-catalog-emx1ej1bcgu-unsplash-300

Tłuszcze, choć kaloryczne, są niezbędne w diecie każdego człowieka, nawet tego na diecie redukcyjnej. Warto dbać jednak, aby tłuszcze uwzględnione w codziennym jadłospisie, były tłuszczami zdrowymi. Które źródła tłuszczu uznaje się za korzystne dla organizmu, a których lepiej się wystrzegać?

 

Po co tłuszcze w diecie?

Tłuszcz jest źródłem energii – zawiera około 9 kcal w 1 gramie produktu. Jest to również taki składnik diety, bez którego utrudnione byłoby przyswajanie niektórych witamin (dotyczy to tak zwanych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E, K). Tłuszcze biorą udział w procesie budowy błon komórkowych. Są potrzebne także do ruchu mięśni. Spożywając zdrowe tłuszcze, możemy zadbać o stan swojego organizmu i dobre samopoczucie. Jednak jakie tłuszcze faktycznie są zdrowe?

Które tłuszcze są zdrowe?

Nie każdy tłuszcz jest równie korzystny dla zdrowia organizmu. Najgorsze są tłuszcze trans, pomiędzy nimi plasują się tłuszcze nasycone, natomiast na samej górze rankingu zdrowych tłuszczów znajdują się tłuszcze jedno- i wielonienasycone. Ich źródłem są przede wszystkim orzechy, nasiona, ziarna i ryby. W uproszczeniu można powiedzieć, że zdrowe są oleje roślinne oraz olej rybi. Przykłady tłuszczów, które warto uwzględnić w diecie, to między innymi:

  • oliwa z oliwek,
  • olej rzepakowy,
  • olej słonecznikowy,
  • olej lniany od Olej z natury.

Ciekawe urozmaicenie może stanowić też olej o wyrazistym, niebanalnym smaku, jak olej z czarnuszki czy też olej sezamowy. Warto pamiętać, że źródłem tłuszczu są nie tylko oleje, ale też na przykład masła orzechowe czy same orzechy, pestki lub nasiona. Jeśli zaś chcemy uzupełnić dietę o tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, to najlepiej sięgnąć po mięso tłustych ryb, takich jak łosoś, makrela lub sardynki. Dlaczego to właśnie tłuszcze nienasycone uznaje się za najkorzystniejsze dla zdrowia?

Tłuszcze nasycone a nienasycone

W ostatnim czasie wiele słyszy się o szkodliwości tłuszczów nasyconych w diecie. Należy wiedzieć jednak, że niewskazane jest całkowite wyeliminowanie ich z jadłospisu, ponieważ stanowią one źródło cholesterolu. Ten wbrew pozorom, okazuje się niezbędny do funkcjonowania organizmu – bierze udział w produkcji hormonów, jest prekursorem witaminy D, dobrze wpływa na procesy myślowe. Kluczem jest natomiast ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych, czyli tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (masło, smalec) do niezbędnego minimum. Tłuszcze nienasycone, znane też pod określeniami kwasy tłuszczowe omega 3, omega 6 czy omega 9, wpływają natomiast na:

  • prawidłową pracę układu krążenia,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • poprawę kondycji serca i naczyń krwionośnych,
  • prawidłową pracę mózgu,
  • kondycję skóry i włosów. 

 Istotne jest przy tym, aby kwasy tłuszczowe nienasycone spożywać w odpowiedniej proporcji omega 3 do omega 6 – ich wzajemny stosunek w jadłospisie powinien zawierać w przedziale od 1:2 do 1:5. Co więcej, jeśli chcemy czerpać pełnię korzyści z kwasów nienasyconych, musimy też prawidłowo przechowywać je i podawać. Nie każdy olej roślinny nadaje się bowiem do smażenia i innego typu obróbki cieplnej, a zdecydowaną większość olejów zimnotłoczonych po otwarciu należy przechowywać w lodówce. 

 

 

Artykuł sponsorowany na zlecenie whitepress pl

 

Artykuł Które tłuszcze są zdrowe? pochodzi z serwisu Zdrowiebeztajemnic.pl.

Źródło

  • Lubię to 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Zapoznaj się z: Terms of Use, Privacy Policy, Guidelines, We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.